بازار ارز و طلا و تغییرات نامحسوس

نوسان های بی رمق

بازار ارز رمق چندانی برای صعود و جهش ندارد؛ در تازه ترین رویداد در این باره معامله گران احتمال دادند که با توجه به لمس نرخ 50 هزار تومان برای دلار در هرات، این نرخ به تهران نیز سرایت کند.

بازار ارز رمق چندانی برای صعود و جهش ندارد؛ در تازه ترین رویداد در این باره معامله گران احتمال دادند که با توجه به لمس نرخ ۵۰ هزار تومان برای دلار در هرات، این نرخ به تهران نیز سرایت کند و بازار در تهران نیز به کانال ۵۰ هزار تومان ورود نماید. اما در عمل چنین نشد و حتی در هرات هم قیمت ها چنان ریخت، که دلار که بیش از ۵۰ هزار تومان قیمت خورده بود، به مرز ۴۹ هزار تومان، کاهش یافت. بدین ترتیب قیمت دلار فردایی در هرات در حوالی ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان در نوسان بود. هرچند که حکومت کابل معامله دلار فردایی را به طور کلی ممنوع کرده است. قیمت دلار تهران هم که شنبه گذشته کانال ۵۰ هزار تومان را از دست داده بود، امروز هم در میانه‌های کانال ۴۹ هزار تومان معامله ‌شد.

البته چنین به نظر می آید که در روزهای آتی قیمت دلار می‌تواند به بالای مرز ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان با این حال اگر در روزهای آینده خبر مثبتی به بازار برسد قیمت دلار می‌تواند به سمت سقوط حتی به نرخ های پائین تر از ۴۹ هزار تومان برود. امری که روی کاغذ هم چندان محتمل به نظر نمی رسد. این در حالی است که گمان معامله گران آن است که بانک مرکزی به عنوان بازارساز، الگوی دخالت خود را تغییر داده و همین تغییر مناسب آرامش را در بازار به وجود آورده است. الگوی جدید بانک مرکزی ساماندهی صرافان و جداسازی صرافان غیرمجاز بوده است. البته در روزهای گذشته خبر انحلال کانون صرافان باعث پدید آمدن تنش در بازار شد. معامله گران دلایل بیان شده برای این انحلال را وارد نمی دانند و می گویند که بانک مرکزی برای ایجاد ثبات دستوری و سرکوب قیمت، این کانون را منحل کرده است. همین کانون در بیانیه ای تصمیم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را فاقد وجاهت خواهد و تاکید کرد که این بانک حق انحلال کانون صرافان را ندارد.

نگاهی به آن چه در بازار ارز به چشم می خورد نشان می دهد این بازار در ماه های گذشته در کانال ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان نوسان داشته است. روشن است که هدف بانک مرکزی ریزش سنگین قیمت نیست چرا که وقتی بانک مرکزی به بازار احتیاج پیدا می کند، بتواند بر آن تاثیر بگذارد.  یک نظر آن است که  آخرین تزریق ارز از سوی بانک مرکزی به بازار نشان می‌دهد که بازارساز می‌خواهد بازار را ساکت کند و بازار به سمت رکود برود تا معامله‌گران و به ویژه سفته بازان خسته شوند. این نظر تصریح می کند: بازارساز از مقاومت‌ها شروع به تزریق ارز می‌کند، به حمایت که می‌رسد عرضه‌ را قطع می‌کند تا بازار بر‌گردد. همچنین در برگشت به عقب شاخص و مرز مقاومت شروع به تزریق می‌کند تا بازیگران دلسرد شوند. از نظر معامله‌گران در این حالتی که بازار در دست بازارساز است، خبرهای منفی اصلاح‌های بازار را جبران می‌کند. از نظر معامله‌گران فعلا ۵۰ هزار تومان خط قرمز بازارساز شده است.

قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش ۲۲ تومانی نسبت به روز قبل در سطح ۴۱ هزار و ۳۳۵ تومان قرار گرفته است. همچنین قیمت یورو در ادامه روند روز گذشته با کاهش ۱۳۵ تومانی در سطح ۴۵ هزار و ۳۶۷ تومان قرار گرفته است.

بازار طلا هم در سراشیبی

قیمت طلای ۱۸عیار در بازار نیز کاهشی بوده است که این موضوع بیشتر به دلیل درجا زدن نرخ انس بوده است. قیمت سکه امامی با شوک کاهشی قیمت دلار در سراشیبی قرار گرفت و کانال ۲۹ میلیون تومان را از دست داد و به کانال ۲۷میلیون تومان برگشت.

قیمت سکه امامی به طور میانگین در سطح  ۲۸ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان قرار گرفته که نسبت به روز گذشته افزایش نامحسوسی داشته، همچنین در سایت اتحادیه طلا،  سکه امامی  نیز در کانال ۲۸ میلیون تومان قرار داشته و رقم ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای آن درج شده است. قیمت نیم سکه نیز در صرافی‌های مجاز رقم میانگین ۱۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان را نشان می‌دهد که کاهش ۵۵ هزار تومانی نسبت به روز قبل داشته است. قیمت ربع سکه در کانون صرافان رقم میانگین ۱۰ میلیون و ۵۶۷ هزار تومان برای آن اعلام شده است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات