تولید در اقتـصاد ایـران به واردات کالاهای سرمایه‌ای وابسته است

مجتمع صنايع غذايی و کشاورزی گلها در سال 1318 به صورت سنتی فعاليت خود را از پله نوروزخان آغاز کرد. در آن دوره زمانی که ادويه‌جات و سبزيجات خشک در کاغذهای قيفی شکل به فروش مي‌رسيد، بنيانگذار گلها اولين کسي بود که از ملوان‌های روسی نايلون‌های يک‌طرف دوخت خريداری و موادغذايی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته‌بندي کرد. در آن دوره، نسل اول گلها با توجه به مقتضای زمان و شرايط جامعه و نياز آن دوره تصميم مهمی گرفت که آن مهم، موجب پايه‌گذاری مجموعه‌ای عظيم و ماندگار امروزی (مجتمع صنايع غذايی و کشاورزی گلها) شده است

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین دکتر مهدی کریمی تفرشی، رییس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها در خصوص چگونگی شکل‌گیری نسل دوم و سوم مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها گفت: در سال ۱۳۴۵ نسل دوم این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرد و هماهنگ با شرایط جامعه مسیر حرکت از تولید سنتی محصولات به سمت صنعتی شدن را طی کرد. تلاش‌های نسل دوم گلها به همت و تلاش مرحوم عبدالرضا کریمی تفرشی به ثمر نشست و این مجموعه شکلی صنعتی به خود گرفت. با حرکت به سمت جلو و گام نهادن در مسیر تکنولوژی، نیاز به افکار و اندیشه‌های نو احساس شد و این درست زمانی بود که نسل سوم گلها در ابتدای دهه هشتاد با تفکری نوین از راه رسید تا چرخ صنعت را این بار به مدد دانش، فناوری روز و نیروی جوانی به حرکت در آورد. صنایع غذایی و کشاورزی گلها امروز با داشتن بیش از ۵۰۰ نوع محصول، دارای بالاترین تنوع محصول در سبد غذایی خانوار می‌باشد و بیشترین گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی و جوایز و افتخارات را در کشور کسب کرده است. شایان ذکر است، در حال حاضر مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها یک اشتغال‌آفرینی بزرگ چند هزار نفره در سطح کشور ایجاد کرده است.

وی افزود: صنایع غذایی بودن متنوع‌ترین سبد غذایی از دیرباز تا امروز، میهمان بی‌بدیل سفره‌های مردم شریف ایران بوده است. ما در این مجتمع، همواره سعی کرده‌ایم تا با طعم‌های خالص، واقعی و ناب در ذهن و حافظه تاریخی این مردم خوش‌ذائقه ماندگار بمانیم که به لطف ایزد، به این مهم دست پیدا کرده‌ایم. مسئولیتی که این قدمت بر دوش ما می‌گذارد، حفظ اعتماد مردم به مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها است. این مجتمع به دلیل رعایت الزامات، اصول استاندارد و حفظ درجه بالای کیفیت در محصولات، چندین سال متوالی به عنوان واحد نمونه استاندارد انتخاب شده است. از طرفی، محبوبیت و رضایت طیف بالایی از مصرف‌کنندگان باعث شد تا گلها به انتخاب مصرف‌کنندگان، به عنوان برند محبوب در سال‌های متوالی برگزیده شود. ارتقای مداوم کیفیت محصولات غذایی مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی؛ توسعه و به‌روز کردن محصولات غذایی بر اساس آخرین فناوری‌ها و دانش روز دنیا؛ احترام به نیازها، سلایق و خواست مشتریان در تولید، طراحی و ارائه محصولات مورد نیاز جامعه با خط مشی اساسی تولید غذای سالم و تامین سبد غذایی سالم برای خانواده‌ها و همچنین در اولویت قرار دادن کیفیت به جای سوددهی از اهداف مهم و اساسی این مجتمع به شمار می‌رود. سرمایه حقیقی ما لبخند رضایت ایرانیان عزیز است، زیرا معتقدیم که ایرانی لایق بهترین‌ها است.

کریمی تفرشی گفت: صنعت غذا یک صنعت مادر و کلیدی است که بخش عمده‌ای از تولید، اشتغال و سرمایه را در چرخه اقتصای کشور تشکیل می‌دهد و از آنجایی که مستقیما با سلامت و زندگی افراد جامعه در ارتباط است، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این میان، مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها با هدف کمک به ارتقاء سطح سلامت جامعه، تامین نیازهای تغذیه‌ای و ترکیبات مغذی مورد نیاز اقشار مختلف جامعه، کمک به بهبود و رفع مشکلات و کمبودهای تغذیه‌ای و فقر غذایی در طبقات مختلف جامعه از کودکان تا بزرگسالان و افراد مسن و افراد با بیماری‌ها و اختلالات خاص تغذیه‌ای و گوارشی؛ تلاش برای تولید محصولات سلامت‌محور و غنی از لحاظ ترکیبات مغذی، محصولات کاملا خالص و بدون مواد افزودنی و محصولات تولیدشده از مواد اولیه درجه یک و با کیفیت بالا منطبق بر استانداردهای جهانی و FDA را در اولویت برنامه‌ها و اهداف خود قرار داده و در جهت دستیابی به هدف حق سلامت عمومی جامعه مجدانه می‌کوشد. با وجود تقلبات بسیار زیادی که در صنعت غذا و افزودنی‌ها رایج است، صنایع غذایی و کشاورزی گلها با بهره‌گیری از مواد گیاهی صد در صد خالص و عرضه گرانول بسیاری از ادویه‌ها مانند فلفل، زیره، سیر و… در گریندرها (بطری‌های درب آسیابی) در ایجاد اطمینان خاطر به مصرف‌کننده از لحاظ خلوص، عطر، رنگ و طعم طبیعی و عدم استفاده از مواد افزودنی تلاش کرده است.

این فعال حوزه صنعت غذا افزود: یکی از سیاست‌هایی که صنایع غذایی و کشاورزی گلها همواره در راس برنامه‌های خود قرار داده، پایش و رصد مداوم نظرات، خواسته‌ها و سلایق مشتریان است. این سیاست ایجاب می‌کند تا همواره در بحث کیفیت، در حوزه بسته‌بندی و در تامین نیازهای غذایی مردم در حال به‌روزرسانی و تحول باشیم. امروز مردم در مقایسه با گذشته به دلیل بهره‌مندی وسیع از وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، به‌روز هستند و سطح آگاهی و دانش بالایی دارند و همگام با تحولات صنعت در دنیای مدرن و رشد تکنولوژی، سلایق آنان نیز به سرعت در حال تحول است. امروز انتظارات مردم بسیار متفاوت با گذشته است و ماندگار ماندن در سبد غذایی مردم، رشد و تحول مداوم را می‌طلبد. علاوه بر این، باید به عنوان یک صنعت بزرگ و برند نام‌آشنا که گروه عظیمی از مردم سال‌هاست به ما اعتماد کرده‌اند، همواره خود را با استانداردهای روز دنیا و آخرین فناوری‌ها و نوآوری‌های این صنعت به‌روز نگه داریم؛ بنابراین برای پیشرفت و تحولات در این صنعت، هیچ سقفی نمی‌توان تعریف کرد، جز کسب مداوم رضایت مردم و پاسخ به اعتماد آن‌ها.

رییس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها گفت: صنایع غذایی به دلیل ماهیت خود، برخلاف بسیاری دیگر از صنایع نیازمند سرمایه در گردش کافی است تا مواد خام اولیه، ماشین‌آلات و مواد بسته‌بندی مورد نیاز تامین شود. یکی از مهمترین مشکلاتی که در دوران رکود پررنگ‌تر شده و تاثیر به‌سزایی بر عملکرد بنگاه‌هایی تولیدی داشته، مشکلات تامین مالی و نقدینگی این بنگاه‌ها است. از سوی دیگر، کمبود منابع مالی صنایع غذایی و عدم کارایی بازار سرمایه، موجب بالا رفتن هزینه‌های تامین مالی در تولید صنایع غذایی در ایران شده، به‌طوری که در مقایسه با رقبای خارجی، رقابت‌پذیری صنعت غذا را کاهش داده است. در کشورمان نرخ تامین مالی به‌طور متوسط بیش از ۴ برابر کشورهای همسایه است و این امر، مشکلات متعددی برای تولیدکنندگان در حوزه رقابت با سایر کشورها ایجاد می‌کند. با وجود اینکه صنایع غذایی یکی از مهمترین صنایع کشور به شمار می‌رود، اما حضور بسیار کمرنگی در بازار سرمایه دارد. هدفمند نبودن تسهیلات اعطایی از جمله به صنایع غذایی اعم از سرمایه در گردش طرح‌های توسعه‌ای از مشکلات اصلی این صنعت است. به اعتقاد بنده، گسترش صنایع تبدیلی در این بخش می‌تواند به رونق ارزش افزوده در صنایع غذایی کشور کمک شایانی کند. صنایع غذایی کشور بیش از ۱۹.۲ درصد کارگاه‌های صنعتی، ۱۶.۵ درصد اشتغال، ۱۰.۸ ارزش افزوده  و بیش از ۱۳ درصد از ارزش سرمایه‌گذاری صنعت را به خود اختصاص داده و تامین ناکافی مالی آن می‌تواند سدی در برابر ادامه رشد این صنعت باشد. از سوی دیگر، سیاست‌گذاری‌های کارآمد ارزی نیز یکی از مولفه‌های مهم در تعدیل قیمت در صنعت غذا است. باید مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و تولید ایجاد شود که کارآمد باشد و قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی هم باید به‌گونه‌ای باشد که کشاورزان انگیزه کافی برای تولید داشته باشند.

وی افزود: تولید در اقتصاد ایران به شدت به واردات کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه وابسته است. بسیاری از مواد اولیه غذایی ناگزیر باید از دیگر کشورها تامین شود. تولیدکننده مجبور است که مواد اولیه و ملزومات خود را با نرخ بالای ارز وارد کند و این موضوع قطعا هزینه تولید و قیمت تمام‌شده محصول را بالا می‌برد. تولیدکننده با در نظر گرفتن توان مالی مردم، حفظ رقابت در بازار و حضور در بازار رقابتی نمی‌تواند قیمت محصول را چندان افزایش دهد؛ ضمن اینکه تولیدکننده با وجدان برای حفظ منافع اقتصادی خود هرگز حاضر به کاستن از کیفیت محصول نخواهد بود. در چنین شرایطی، تضعیف ارزش پول ملی، افزایش هزینه‌های تولید، رکود و تعطیلی صنایع را در پی خواهد داشت. در حال حاضر برای تامین بخشی از مواد اولیه تولید، نیازمند واردات هستیم؛ بنابراین در کالاهای وارداتی نمی‌توان انتظار داشت که قیمت کالایی که افزایش یافته، کاهش یابد. امید است، بانک مرکزی تعامل بیشتری با بخش صنعت داشته و در جهت حمایت از تولید داخلی در ارائه تسهیلات با تعرفه و نرخ سود تولید به تولیدکنندگان، همکاری و همدلی بیشتری داشته باشد تا هم بنگاه‌های کوچک زودبازده بتوانند به حیات خود ادامه دهند و هم تمامی فعالان این صنعت با انگیزه و توان بیشتر به رشد و اعتلای صنعت و اقتصاد کشور خدمت کنند. باید به این نکته اشاره داشته باشم که در شرایط کنونی، کشورمان بیش از پیش به یک حرکت و تحول جدی در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری نیاز دارد و این مهم جز با بسیج گسترده و همت عالی تمامی اجزای پیکره صنعت، دانشگاه و دولت‌مردان کشور و یک بازنگری جدی در پتانسیل‌های نهفته و توانمندی‌های موجود در این عرصه محقق نمی‌شود.

کریمی تفرشی در انتها بیان کرد: ایران به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه‌ای، شرایط فوق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند از مزیت‌های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی‌نظیر بهره برد. باید از پتانسیل‌ها و مزیت‌هایی که کشورمان در صنایع تبدیلی و محصولات استراتژیک غیر نفتی دارد، به نحو مثبتی بهره برد و فرصت‌های ایجادشده در بازارهای صادراتی به خوبی شناخته و بهره‌برداری شود. خوشبختانه بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی در ایران این قابلیت را دارند که پاسخگوی نیازهای منطقه باشند؛ بنابراین اگر با شناخت کافی از بازارهای هدف، از این فرصت استفاده کنیم، علاوه بر افزایش میزان صادرات، شاهد ماندگاری در بازارهای هدف هم خواهیم بود. صنایع غذایی و کشاورزی گلها طی سال‌های اخیر در زمینه صادرات گامی مهمی برداشته و جایگاه مناسبی در بازارهای بین‌المللی کسب کرده است. کشورهای استرالیا، کانادا، فرانسه، اتریش، بحرین، قطر، عمان، عراق، آلمان، انگلیس، گرجستان و… از جمله کشورهایی هستند که محصولات گلها به بازارهای آن‌ها راه یافته است. هدف ما علاوه بر شناسایی درست بازارهای هدف، تلاش در ارتقای کیفیت محصولات و بسته‌بندی‌ها منطبق بر استانداردهای جهانی بوده که فاکتوری بسیار مهم و تعیین‌کننده در تصاحب بازارهای صادراتی رقابتی امروز دنیا به شمار می‌رود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات