« مس» فلز پرتقـاضای آینـده

با توسعه جهان برق‌محور، توسعه شهرنشینی و ثروتمندتر شدن مردم، پاسخگویی به تقاضای مس چالش‌برانگیز خواهد بود و به‌طور بالقوه موجب تقویت قیمت این فلز خواهد شد. در عین حال، اجرای فناوری‌های نوآورانه در استخراج و فرآوری، حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها و سیاست‌ها در صنایع بازیافت فلز به دستاوردهای جدید این حوزه کمک خواهد کرد. مس به عنوان فلزی برق‌رسان، گذشته و آینده را به هم متصل می‌کند، از همین رو سرمایه‌گذاری در ETFهایی که معدنکاری از ذخایر مس را ارائه می‌دهند، می‌توانند برای پرتفوی‌ها، کاملا نیروبخش و موثر باشند و به سرمایه‌گذاران کمک کنند تا به فرصت‌های بالقوه فردا دست یابند.

در مورد ETF مس، سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌طور غیرمستقیم با نگاه کردن به سرمایه‌هایی که در حوزه مس یا معدنکاری مس انجام شده، به بازار مس دسترسی پیدا کنند. در همین حال، بررسی قراردادهای آتی در مس که در بورس‌های جهانی فلزات گزارش می‌کردند، به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهد که در بازار به شیوه کم‌ریسک‌تری شرکت کنند. قراردادهای آتی به خریداران و فروشندگان این امکان را می‌دهد که دارایی خود را در قیمت شخصی ثابت کنند. این اطلاعات در مورد قراردادهای آتی که در بورس‌های جهانی گزارش می‌کردند، همچون یک شبکه ایمنی سرمایه در بازار اثر می‌کند. در نهایت، سهامی از دارایی‌های مس است که می‌تواند ریسک داشته باشد، اما این یکی از مستقیم‌ترین مسیرها به بازار و نیز استراتژیک است. سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام شرکت‌های درگیر در استخراج، فرآوری و اکتشافات مس را خریداری و از عملکرد این شرکت‌ها و قیمت مس استفاده کنند. معمولا شرکت‌های پیشرفته‌تر در مقایسه با شرکت‌های جوان‌تر ریسک کمتری دارند.

قرارداد آتی مس یک توافق بین معامله‌گران برای فروش یا خرید مس در یک تاریخ مشخص در آینده است. برای خرید قراردادها در بورس، معامله‌گران آتی از اهرم قدرت نفوذ استفاده می‌کنند. اگر قیمت‌ها کاهش یابد، معامله‌گر باید وجوه اضافی (مارجین) را برای بازنگه داشتن موقعیت ارائه کند. زمانی که قرارداد آتی منقضی می‌شود، معامله‌گران باید بین پذیرش تحویل فیزیکی کالا یا انتقال موقعیت به ماه بعد یکی را انتخاب کنند. معاملات آتی مس در بورس‌های جهانی به عنوان یک رویکرد پیچیده‌تر برای تجارت در نظر گرفته می‌شود، زیرا این امر مستلزم مدیریت فعال موقعیت، توسط معامله‌گر است.

اهمیت سرمایهگذاری در مس

مس یک فلز بسیار تجارت‌پذیر با الگوهای نموداری کاملا مشخص است.

با توجه به آنکه مس به دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، ارزش دلار بر قیمت مس تاثیرگذار است.

در روش‌های معاملاتی مس از تحلیل‌های تکنیکال و… استفاده می‌شود.

هنگامی که بازارهای نوظهور شکوفا می‌شوند، قیمت مس تمایل به افزایش دارد، زیرا تقاضا عمدتا توسط ساختمان و ساخت‌وساز هدایت می‌شود.

روشهای دیگر در تجارت مس

فلز مس به‌صورت فیزیکی: در این روش مقداری فلز مس را خریداری و آن را به عنوان دارایی نگه می‌دارید تا زمانی که آماده فروش آن شوید.

قراردادهای متفاوت (CFD5): معاملات CFD به شما امکان این را می‌دهند که بدون خرید مس فیزیکی تغییرات قیمت را در زمان واقعی کنترل و تعیین کنید. از آنجایی که CFD ها محصولات پرنفوذی هستند، می‌توانید با سرمایه‌گذاری مقدار کم در معرض تجارت اصلی قرار بگیرید. از آنجایی که سود یا زیان بر اساس مقدار کامل موقعیت تجاری تعیین می‌گردد، تقویت می‌شود.

دکتر ابوالفضل صالحآبادی دبیر انجمن مس ایران

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات