یادداشت؛ نادر کریمی جونی

رکود انتخاب شده در بازار مسکن

اکنون ریزش ها در بازار مسکن متوقف شده و گمان می رود نرخ ها به ثبات رسیده است البته این ریزش فقط در بازار خرید و فروش مسکن به چشم می خورد و شامل بازار اجاره و اجاره بها نمی شود. رشد قیمت ها در این بازار که از زمستان گذشته شروع شده بود به مراحل خطرناکی رسیده بود و این صعود غیر فابل مهار می نمود اما اکنون و در هفته های گذشته نرخ‌های پیشنهادی در بازار مسکن حدود ۲۵ درصد نسبت به اردیبهشت‌ماه کاهش یافته و معاملات به رکود کشیده شده، البته افزایشی که در هفته های گذشته رخ داده بود باعث شده بود که عملا خریداری برای فایل های ملکی وجود نداشته باشد. اکنون و در حالی که به ماه های محرم و صفر نزدیک می شویم این احتمال وجود دارد که رکود موجود و توقف قیمت ها تا پایان این ماه‌های حرام ادامه داشته باشد. چرا که در حال حاضر معامله گران، معاملات را به حالت تعلیق درآورده اند و چون در ماه‌های محرم و صفر معمولا بازار ملک کساد می‌شود، این احتمال وجود دارد که تا سه ماه دیگر رونق چندانی در بازار املاک وجود نداشته باشد.

معامله گران و بنگاه داران که در هفته های گذشته آماج حملات دولت و مجلس قرار گرفته و متهم به ایجاد زمینه برای رشد قیمت خانه شده بودند، از ادامه‌ی انتظار کاهش قیمت در بازار مسکن پایتخت خبر می‌دهند و می‌گویند در موارد متعددی تا ۲۵ درصد قیمت ها نسبت به ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. این کاهش گاهی به ۴۰ تا ۴۵ درصد هم رسیده است چنان که خانه ای که در همین ماه های گذشته حدود ۲.۱ میلیارد تومان برای فروش گذاشته شده بود، اکنون ۱.۳ میلیارد تومان قیمت خورده ولی باز هم ممکن است با این قیمت، مشتری نداشته باشد. چرا که خریداران امیدوارند همین قیمت های کاهش یافته باز هم کاهش یابد و به ارقام پایین تر برسد. در عین حال این ریزش قیمت احتمالا در رده های مختلف مسکن به ویژه در شهرستان ها که از تهران تاسی می کنند، دیده شود

به این ترتیب رکودی که در معاملات مسکن، به ویژه در تهران و شهرهای بزرگ دیده می شد ادامه پیدا کرده است اما اکنون اکنون شهروندان و بالاخص خریداران امیدوار به مشاهده قیمت های کاهش یافته هستند و در واقع به امید کاهش قیمت از خرید و فعالیت در بازار خودداری می کنند به همین دلیل رکودی که در یک سال اخیر بر بازار مسکن حکمرانی می کرده است، باز هم ادامه دارد و گمان می رود که ادامه هم داشته باشد.

در این میان برآورد کلی آن است که انتظار افزایش قیمت از بازار محو شده باشد، اما هنوز میان عرضه و تقاضا شکاف دیده می شود که توازن بازار راه بر هم زده است به همین دلیل همان گونه که خریداران برای معامله زمان می خرند، فروشندگان هم زمان را به امید افزایش قیمت از دست می دهند. این بدان معنی اسشت که سازندگان حرفه ای مسکن که سرمایه های شان در خانه های به فروش نرفته قفل شده، به طور عمومی از تولید مسکن خارج شده و به همین دلیل می توان دریافت که تولید مسکن دست کم برای دوره فعلی که تا ماه های آینده تداوم خواهد داشت، کاهش می یابد. به همین دلیل علاوه بر نبود تقاضای مصرفی، تقاضای سرمایه‌گذاری نیز از بازار مسکن رخت بربسته است و این تهدید برای آینده مسکن و حضور قوی تر دلالان است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات